Een trekhaak: altijd handig!
Een trekhaak onder uw auto kan er zo handig voor zijn voor met vakantie, een verhuisklusje of een fietsendrager. Een trekhaak monteren lijkt een simpele klus, maar schijn bedriegt. Bij moderne auto’s is het belangrijk dat de juiste trekhaak wordt geplaatst. De montage moet ook aan strenge eisen voldoen. Bij een fout in de montage kunnen allerlei storingen optreden in de elektronica van uw auto.
Een trekhaak monteren is werk voor de specialist
Niet onder iedere auto mag of kan een trekhaak gemonteerd worden. Sommige auto’s mogen wel een trekhaak, maar daar mag bijvoorbeeld alleen een fietsendrager op. Hier zijn speciale regels voor opgesteld door de RDW. Het is belangrijk eerst vooronderzoek te doen.
Een trekhaak monteren was vroeger een simpel en snel geklaard klusje, maar dat is vandaag de dag door alle elektronica wel anders. Een trekhaak moet van alles kunnen: een caravan of aanhanger trekken, maar ook een zware fietsendrager dragen. Dat laatste zorgt voor een hele andere belasting van de trekhaak. Niet horizontaal, maar verticaal, geen trekkracht, maar draagkracht.
Is de trekhaak eenmaal gemonteerd met de bijbehorende kabelset, dan moet hij ‘ingeleerd’ worden. Dit is belangrijk, want de parkeersensoren achter op de auto moeten wel weten dat er een trekhaak gemonteerd is. Dit ‘inleren’ voorkomt ook foutcodes en storingen.
Het monteren van een trekhaak is werk voor de specialist die aanwezig zijn bij Autobedrijf B&K.